Gå til hovedindhold

Forskningsseminar

Empirisk dannelsesforskning

Empirisk dannelsesforskning 3

Fra pædagogik til uddannelsesvidenskab.

Type: Konference

Hvornår: 21. marts 2019, kl. 09:00 - 22. marts 2019, kl. 16:00

Tilmeldingsfrist: 01. marts 2019

Lokation: Vingsted Hotel & Konferencecenter

Tilmeld dig her

Empirisk dannelsesforskning – fra pædagogik til uddannelsesvidenskab

På konferencen sætter vi spot på mødet mellem fag, dannelse og empirisk forskning. Hvilken forskning har folkeskolen brug for? Og hvordan styrkes feltet mellem dannelses forskning, uddannelse og praksis? 

Forskningsseminariet vil skifte mellem teoretiske oplæg og konkrete projekter for at indkredses den empirisk dannelsesforskning. 

Program den 21. marts 2019

9:00 – 9:30: Ankomst, indkvartering og kaffe.

9:30 - 9:45: Velkomst.

9:45 – 15.30: Keynotes I.

  • 9:45 - 10:45: ‘Bildung’ and ‘Erziehung’: On the possibility of a distinction v. Prof. Gert Biesta, Maynooth University, Ireland.

    The terms I will focus on are ‘Bildung’ and ‘Erziehung.’ ‘Bildung’ and ‘Erziehung’ are both needed to properly theorise what ‘education’ is and what it is about. In my presentation I will focus on this task, not just trying to highlight what the concept of ‘Erziehung’ stands for, but also how it may differ from the idea of ‘Bildung’ and why indeed both concepts together begin to articulate the conceptual ‘space’ for a comprehensive theory of education.
     
  • 11.00 - 12:00: Pädagogische Forschnung als Erforschung der Pädagogik v. Prof. Andreas Gruschka, Goethe Universität Frankfurt.

12:15 - 13:15: Frokost.

  • 13:15-14:15: Didaktiske revolutioner. v. Prof. Per Fibæk Laursen, DPU.

    Vi er vant til at bruge revolutionsbegrebet til at forstå udviklinger i videnskab (”videnskabelige revolutioner”) og teknologi (”industrielle revolutioner”). Hvad mon der kan komme ud af at lege med et begreb om didaktiske revolutioner? Kan det give en ny og bedre forståelse af, hvordan undervisning udvikles?
     
  • 14:30-15:30: Idealer om skolen - dilemma og paradokser - forskning mellem politik og pædagogik. v. Prorektor dr.pæd. Alexander von Oettingen, UC SYD.

    Oplægget vil se på forskellige forestillinger om ”skole” og deres betydning for forskning i skolen. Bl.a. præsenteres arbejdet med Danmarks Lærerforeningen og deres Folkeskoleideal.

15:30-16:00: Kaffe.

16:00-17:30: Faglig diskussion med afsæt i et empirisk projekt: Universitetsskolen. Hvordan bringer vi skoleudvikling sammen med skoleforskning og uddannelsesforskning? Projektleder og lektor Dorthe Carlsen, UC SYD, i diskussion med prof. Lars Qvortrup, DPU.

19:00: Festmiddag og social samvær.

Program den 22. marts 2019

7:00 - 8:30: Morgenmad.

8:30 - 10:30: Keynote II.

  • 8:30 - 9:30: Oplæg v. Prof. Stefan Hopmann, Universität, Wien.
     
  • 9:30 - 10.30: Udviskning – øget faglighed via aktiv glemsel. v. Prof. ph.d. Lene Tanggaard, Aalborg Universitet.

    Mange taksonomiske modeller bygger på en ide om øget kompleksitet. Først skal man beskrive, analysere, siden forme, skabe og evaluere. Problemet med forestillingen om øget kompleksitet er, at den kan bygge på en problematisk forestilling om lineær progression i faglighed. I stedet for at tale om øget kompleksitet, så vil jeg vise, at faglighed kan bygge på udviskning eller læringsglemsel.

10:30 - 10:45: Pause.

10:45 - 12:15: Fælles faglig diskussion med afsæt i et empirisk projekt: Etisk myndighed i danske daginstitutioner og grundskoler. Kan og skal vi mål etiske kompetencer? Projektleder Merete Wiberg, DPU, i diskussion med forskningschef Andreas Rasch-Christensen, VIA.

12:15 - 12:30: Afslutning.

12:30: Frokost og afrejse.

Hent programmet.